ARSENAL - KINETOPHONE (Holandia)

Zespół Kinetophone komponuje i wykonuje muzykę do klasycznych/niemych filmów oraz współczesnych dzieł filmowych. Rdzeń zespołu stanowią René Duursma (syntezatory, sound design, gitara, wokal, perkusja) i Thomas van den Berg (gitara, sampling, wokal, perkusja). Do projektów zapraszają przyjaciół i gości, którzy wspierają ich pracę. Do stałych współpracowników zespołu należą Sebastiaan Wiering (wiolonczela, śpiew), Wimer van der Veen (wiolonczela) i Wes (soundscapes). Muzycy mają doświadczenie w realizacji m.in. wykonywanej na żywo współczesnej ilustracji muzycznej do J'Accuse Abel Gance – powstałego w 1919 roku niemego filmu o wymowie pacyfistycznej (ich pierwszy występ uzyskał najwięcej głosów widzów festiwalu Ciné Prémieres 2010), czy muzyki do surrealistycznych filmów francuskiej prekursorki kina awangardowego Germaine Dulac. Nazwę KINETOPHONE przyjęli w 2013 roku, rozpoczynając równolegle pracę nad przedstawieniem muzycznym towarzyszącym eksperymentalnemu filmowi holenderskiej artystki Reginy Broersmy oraz nad współczesną ścieżką dźwiękową do filmu Ołeksandra Dowżenki Arsenał z 1929 roku (mrocznego i surrealistycznego obrazu opowiadającego o następstwach I wojny światowej i cierpieniach narodu ukraińskiego). Podczas tworzenia muzyki do Arsenału zależało im przede wszystkim na tym, żeby muzyka przypominała radziecki montaż filmowy: żeby była zgrzytliwa, rytmiczna i dialektyczna. Wpletli w nią także cytaty muzyczne z utworów Black Rainbow St. Vincent, Masters of War Boba Dylana i Working Class Hero Johna Lennona.

Arsenał  - czas trwania: 89 minut
Ukraina, rok 1918. Kraj jest wyczerpany trwającą od czterech lat wojną. Władzę w Kijowie sprawuje rząd Ukraińskiej Republiki Ludowej, zmagający się z rosnącą w siłę opozycją bolszewików. Timosz, jeden z żołnierzy ukraińskich służący w armii rosyjskiej, wraca do domu. W mieście trwa celebrowanie świeżo wywalczonej niepodległości. Timosz dołącza do grupy bolszewików domagającej się wprowadzenia na Ukrainie władzy radzieckiej.

Ołeksandr Dowżenko
Obok Siergieja Eisensteina i Wsiewołoda Pudowkina uważany za najwybitniejszego twórcę kina radzieckiego. W swoich filmach poetycko-filozoficznych o podłożu ekspresjonistycznym nawiązywał do tradycji ludowej i kina poetyckiego m.in. w najbardziej znanym jego filmie Ziemia (Земля, 1930). Był autorem wielu innowacji warsztatowych, zwłaszcza w zakresie montażu. Dowżenko zmuszony był do realizowania wielu filmów w poetyce socrealizmu, a jego dokument Wyzwolenie (Визволення) z lat 1939-1940, który dotyczył najazdu ZSRR na Polskę, okazał się banalnym plakatem patetyczno-propagandowym.

www.facebook.com/kinetophonemusic

powrót

Strona projektu towarzyszącego festiwalowi

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Festiwal został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Teatr Kana Szczecin