Dzień siódmy: "PUNTO Y COMA"

29 czerwca, godzina 20, spektakl kompanii El Cruco (Hiszpania), Teatr Kana

Punto y Coma nie istnieją. 

Ich świat nie istnieje. 

Jeśli możesz ich zobaczyć, jesteś uprzywilejowaną osobą.  

 

W ich fantastycznym świecie przedmioty są żywe, ruch mówi i słowa odlatują. Współistnieją w zapomnianej przestrzeni zagubionej w czasie, w dziwnym miejscu, w którym drżą obrazy i kruchość… To wyjątkowa przestrzeń, ogród książki zamieszkały przez dziwne istoty i wymyślone na nowo przedmioty, magiczne i zaskakujące miejsce, niepokojąco znajome.
Są skomplikowanie prości, emocjonalnie logiczni i nostalgicznie zabawni. W ich poetyckim świecie rzeczy nie są tym, czym się wydają – również sami Punto i Coma. Ich rzeczywistość może wydawać się zagmatwana, ich działania lekkomyślne, a ich wygląd przerażający… nie lękajcie się jednak – są zupełnie nieszkodliwi. Ta ekscentryczna para czyni nonsens niezbędnym i przekształca przyziemne sytuacje w niezwykłe wymiary. 

 

„Punto y Coma” to współczesna propozycja sceniczna, która eksploruje pogranicza cyrku i teatru. Czerpiąc inspirację z ekspresjonizmu i teatru absurdu, zgłębia koncepcje „kultury” i „wiedzy”, poszukując poetyckich i ekspresyjnych możliwości współczesnego cyrku i teatru fizycznego. El Cruce rozwija oryginalny język służący przekazywaniu pomysłów i emocji w zabawny, ryzykowny i przerażająco absurdalny sposób, dzieląc się wyjątkowym doświadczeniem na żywo z publicznością. 

 

wykonawcy: Nicoletta Battaglia i Rubén Río 

dyrektor artystyczny: Rubén Río 

spojrzenie z zewnątrz: Leandre Ribera 

przy wsparciu: Cantre civíc de Sant Martí (Barcelona) i Café de las Artes Teatro (Santander) 

podziękowania dla: Laurie Chevallier, Alice Ruest i Bolivii Now 

I Nagroda na festiwalu CIRCADA off unia Sevilla (Hiszpania) 

 

Cia EL CRUCE 

Współczesna trupa cyrkowa El Cruce powstała w wyniku spotkania Nicoletty Battaglii i Rubéna Río. Odkryli oni, że łączą ich wspólne zainteresowania badaniem i rozwijaniem współczesnych praktyk scenicznych, wykorzystujących jako główne środki ekspresji cyrk i teatr fizyczny. Cia El Cruce eksploruje granice fizycznej i gestycznej ekspresji poprzez połączenie współczesnych technik cyrkowych, muzyki granej na żywo oraz teatru fizycznego. Gra zespołu oparta jest na obrazowych działaniach i rozwija swoistą poetycką aurę, wypełnioną sugestiami i symboliką, rozgrywając subtelnie napięcia pomiędzy kruchością i tajemnicą lęków, pragnień i związków, przedstawiając osobistą interpretację traktowanej z powagą komedii absurdu. El Cruce sprawia, że to, co ​​zwykłe, staje się niezwykłe i przekształca wewnętrzne uczucia w ekspresyjne ruchy, z zamiarem komunikowania się poprzez prostotę i zabawę. 

 

Dlaczego „El Cruce” (hiszpańskie słowo „cruce” można interpretować rozmaicie: jako krzyż, skrzyżowanie, wymianę, mieszaninę itp.)? Tak szeroko rozumiane „cruce” daje nowe możliwości i przestrzeń na refleksję nad ścieżką, którą idą, stanowi miejsce, w którym pojawiają się wątpliwości – miejsce ciekawości, nowy punkt wyboru przyszłości. 

El Cruce – ponieważ wierzą, że różnorodność oznacza bogactwo: w kulturach, w myśli, w sztuce i ekspresji. To punkt, w którym spotykają się przeciwieństwa, miejsce równowagi.  El Cruce generuje coś nowego, co wykorzystuje to, co najlepsze ze swoich części składowych; to współpraca, zaskoczenie, ewolucja. El Cruce to punkt, który oferuje nowe kierunki, miejsce postoju, w którym można wejść w kontakt ze swoimi uczuciami i pomyśleć o tym, co było; to koniec drogi, a zarazem początek nowej. 

 

Zarówno Nicoletta Battaglia, jak i Rubén Río byli członkami stowarzyszenia artystycznego La Hoja Roja (2009) i to tam właśnie rozpoczęła się ich współpraca przy projektach artystycznych. Z Rubénem w roli dyrektora artystycznego stworzyli razem ponad dziesięć programów eksplorujących różne formaty i gatunki. W 2012 roku Rubén przeprowadził się do Barcelony, a każde z artystów skupiło się na realizacji własnych projektów, jak również współpracy z innymi zespołami cyrkowymi i teatralnymi. W 2014 roku spotkali się ponownie i powołali do życia El Cruce, kontynuując rozwój swojej relacji artystycznej. Powstał wtedy ich pierwszy wspólny program „Errantes”, w którym eksplorowali egzystencjalną metaforę osobistych mocnych i słabych stron. Od maja 2015 roku do maja 2016 roku trwały prace nad drugim programem „Punto y Coma”, w którym ekspresjonistyczne uniwersum miesza absurd i fantazję w straszno-śmiesznym show. W czerwcu 2016 roku program „Punto y Coma” zdobył pierwszą nagrodę festiwalu CIRCADA Off UNIA. Do tej pory był prezentowany na wielu festiwalach ulicznych (Circada Sevilla, Międzynarodowy Festiwal Mimów Chuncheon Korea, FEX Granada, Karnawał Sztukmistrzów w Lublinie), buskerskich (Pflasterspektakel Linz Austria, Aufgetischt St.Gallen Suissa, Fes + Chapeu Sant Pere de Ribes, Katalonia) i teatralnych (Ateneu Popular de 9 barris Barcelona, ​​teatr Canovas Malaga, Centro Cultural Caldas de Rainha Portuga). 

powrót