DZIEŃ TRZECI

Dzień trzeci (25 czerwca) to kierunek odwrotny, choć równoważny: czyli również spotkanie z przeczuciami i lękami, ale też z żywiołową siłą „pięknych dwudziestoletnich”, rówieśników festiwalu, z ich pokoleniową niezgodą na rzeczywistość, potrzebą ruchu, krzyku, buntu, zmiany. Diagnozujące relacje między jednostką a historią to z jednej strony świadectwo czasu, z drugiej zaś okazja do przyjrzenia się rozwijającemu się w sposób niezwykle prężny nowemu ruchowi teatrów alternatywnych. 

 

godzina 17.30, „Blaszany bębenek” – spektakl Teatru Tetraedr (Racibórz), Gryf Nieruchomości – wejście z Nabrzeża Starówka
godzina 18.30, C U K R Y (Warszawa), koncert, Stara Rzeźnia
godzina 20, „Gwoli jakiejś tajemnicy” – spektakl Teatru Tetraedr (Racibórz), Gryf Nieruchomości – wejście z Nabrzeża Starówka
godzina 21, Muzyczna Łąka Spoiw, Łąka Kany

 

Zawsze, kiedy tylko człowiek na moment wypadnie z rytmu obserwowania zjawisk tak dynamicznych, tak ulotnych i tak bardzo wynikających z miejsca i czasu, jak teatr tworzony przez młodych, zostaje na nowo zaskoczony i szeroko otwiera oczy ze zdumienia. Skąd w dzisiejszym, niełatwym dla społecznego bycia świecie wciąż na nowo odradza się ta „analogowa” przecież determinacja do wyrażania siebie na scenie? Dziesiątki nowych grup i dziwnie brzmiących tytułów, tłok na schodach domów kultury organizujących młodzieżowe przeglądy, nocne dyskusje, poranne, wymagające niemałej sprawności fizycznej warsztaty, a najważniejsze to, co zdarza się w międzyczasie, pomiędzy ludźmi. I to ciągle działa.

Siła młodego teatru polega na tym, że stale wymyka się definiowaniu. Do legendy przeszły już wieloletnie spory krytyków i teatralnych nestorów: czy off, czy alternatywa, czy istnieje, czy umarł, czy ma prawo, czy społeczny, czy polityczny, czy autorski, czy z misją, czy eskapistyczny, czy błądzący… Teatr jest, bo za każdym razem na nowo podejmują go ludzie, którzy mają śmiałość nie wiedzieć. I nie dają sobie narzucić jedynie słusznej offowej formy. Nie ma więc jednej formuły na taki młody, offowy festiwalowy dzień. Trzeba pójść za tym, co rezonuje.

Najmłodsi laureaci konkursu The Best OFF to nastoletni jeszcze, ale już doświadczeni kilkuletnim terminowaniem rzemiosła aktorzy oraz ich reżyserka: Grażyna Tabor. Twórczyni Teatru Tetraedr przeszła wspólną teatralną drogę z wieloma już pokoleniami – swoje kolejne zespoły wyposażyła z jednej strony w świadomość narzędzi i doświadczenie, z drugiej zaś we wrażliwość i słuch na ważne tematy, wyczytywane z ważnych książek i przekładane na ruch, obraz, działanie. Przekładane na to, co osobiste, ich dotyczące, niosące ich historię. Razem robią teatr trochę jakby niedzisiejszy, a przecież niezwykle mocny i współczesny.

Nieczęsto zdarza się tak dojrzała młodość w teatrze. 

Marta Poniatowska

powrót