SPEKTAKL ARMINE, SISTER

Spektakl dedykowany historii, kulturze i Ludobójstwu Ormian

W pierwotnym zamierzeniu spektakl miał być seansem, w którym to nie my wołamy tych, którzy odeszli, lecz duchy zmarłych wołają o unaocznienie, odczytanie śladu. Tytuł, Armine, Sister, rozumiemy jak pierwsze słowa listu bez czytelnego adresu, skazanego na wędrówkę w czasie i przestrzeni.

Mając na uwadze perspektywę, jaką nakreślił dla poezji, sztuki, a nawet edukacji po Auschwitz Theodor W. Adorno, chcielibyśmy zadać pytanie: „Czy XXI wiek ma szansę nie stać się wiekiem ignorancji?”. Poprzez nowy spektakl próbujemy zapytać o Europę, działając w przekonaniu, iż Europa jest pytaniem – o historię, tożsamość, godność. Jedną z podstawowych idei Armine, Sister jest podjęcie kwestii tabuizacji i zakłamania historii skonfrontowanej z powinnością dania świadectwa.

Pracując nad spektaklem, wielokrotnie przywoływaliśmy Fugę śmierci Paula Celana, w której sny oprawców i ofiar śnią się w jednej przestrzeni. Przestrzeń spektaklu-seansu pamięci, jak przestrzeń snu, jest wspólnie zamieszkana przez tysiące istnień. Armine, Sister dotyka kwestii, jak bolesny bywa proces niesienia pamięci. Stanowi również próbę wskazania/nazwania naszego miejsca wobec minionych pokoleń oraz próbę zrozumienia, kim jesteśmy – my stojący zawsze po drugiej pamięci, jak po drugiej stronie aparatu fotograficznego. Nasze oko wciąż przygląda się historii przez wziernik: ślad, cień, myśl.

Przestrzeń sceniczną wypełnia szesnaście ponadczterometrowych kolumn, które nawiązują do wnętrza opuszczonego kościoła. Zmiany architektury sceny stanowią jedną z podstawowych linii narracji wizualnej spektaklu. Równocześnie działania aktorskie wpisują się w kilkanaście odsłon/obrazów. Muzyczną strukturę przedstawienia dopełnia intensywna partytura ruchowa.

premiera: 28 listopada 2013, Studio Na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
aktorzy/muzycy: Davit Baroyan; Ditte Berkeley; Przemysław Błaszczak; Alessandro Curti; Jarosław Fret; Murat İçlinalça; Dengbesz Kazo; Aram Kerovpyan; Vahan Kerovpyan; Kamila Klamut; Aleksandra Kotecka; Simona Sala; Orest Sharak; Mahsa Vahdat; Marjan Vahdat; Tomasz Wierzbowski
prowadzenie Studia Śpiewu Modalnego: Aram Kerovpyan
współpraca wokalna: Virginia Pattie Kerovpyan
scenografię wykonał zespół kierowany przez Piotra Jacyka: Maciej Mądry, Krzysztof Nawój, Paweł Nowak, Bartosz Radziszewski, Andrzej Walada
realizacja świateł: Maciej Mądry
koordynacja projektu: Magdalena Mądra
dramaturgia muzyczna, architektura spektaklu, reżyseria: Jarosław FretKONCERTY

Armine, Sister odnosi się do modalnych tradycji wokalnych, przede wszystkim do ormiańskich śpiewów liturgicznych, jednogłosowych pieśni z towarzyszeniem burdonu. W projekcie biorą udział między innymi członkowie rodziny Kerovpyan: Aram, Virginia i Vahan (Paryż), Murat İçlinalça ze Stambułu, Mahsa i Marjan Vahdat z Teheranu oraz Dengbesz Kazo, śpiewający po kurdyjsku. Bogactwo odniesień muzycznych znajduje swoje odzwierciedlenie w programie koncertów towarzyszących prezentacjom spektaklu.

powrót